Bloggar har varit ett populärt medium i flera år nu och trenden håller fortfarande i sig. Det största bloggarna har handlat om mode och livsstil, men idag syns allt fler företagsbloggar. Varför ska man ha en företagsblogg? Det finns många anledningar till varför ett företag skulle vilja ha en blogg. En av anledningarna är marknadsföring.
Med hjälp av en företagsblogg kan du marknadsföra dig på ett väldigt smart sätt. För att din blogg ska bli lyckad gäller det dock att undvika ”säljsnacket”. De flesta som läser bloggar tröttnar snabbt på att läsa mängder av reklam. Satsa istället på intressanta texter som väcker intresse för det ditt företag säljer. Om du exempelvis har en spelsajt kan din företagsblogg handla om hur du hittar bra underhållning.
Säljer du fotografitjänster kan din företagsblogg istället handla om hur man tar den perfekta bilden, hur du kan inreda med foton och andra intressanta saker. Den här sortens texter engagerar läsaren utan att du nödvändigtvis måste göra reklam. En annan stor fördel med företagsbloggar är att texten hjälper din hemsida att hamna högre upp bland sökresultaten på Google.
Bra sätt att nå ut till kunder
Hemsidor kan ibland kännas opersonliga. Ofta är det svårt att få besökaren att känna sig välkommen samtidigt som man erbjuder professionell information. Genom en företagsblogg kan du ändra på detta. När potentiella kunder läser din blogg får de tillfälle att lära känna dig och ditt företag bättre. Kunden får en mer personlig kontakt med dig. På så vis skapas trygghet och ett slags band. Att skriva en blogg är dock inte det enklaste. Språket måste vara bra och tillgängligt. Dessutom bör ni skriva regelbundet om varierande och intressanta ämnen. Det bästa tipset är att du läser andras bloggar för att få en känsla för vad som passar ditt företag.