Influencerbranschen är ett tydligt bevis på den påverkansmöjlighet som bland annat bloggar kan erbjuda. Genom om generöst bjuda på sminktips, inredningstips eller förslag på hur man kan kombinera outfits så når dom tusentals trogna läsare och utgör därmed värdefulla reklampelare för företag. Allt detta vet vi, men vad få människor tänker på är att bloggen också kan vara ett sätt för företagen att förbättra sina kundrelationer.
Konsulter och företag kan genom en blogg som läggs på hemsidan kommunicera med sina kunder och potentiella kunder gratis råd och få trogna följare. Nu kanske du vänder dig mot att bjuda ut expertis gratis. Men faktum är att det istället för att minska dina intäkter förmodligen kommer att öka dem. Läsaren av din blogg får ser tydligt att du är kunnig inom ditt område, att du är engagerad och håller dig uppdaterad. Även om du delar med dig av råd som är en del av den tjänst som du vill sälja så kommer de allra flesta inte att följa dessa. Om dom mot förmodan skulle vilja prova att följa dina råd så är det mycket möjligt att de inser att det är en klok idé att köpa in hjälp med detta snarare än att använda värdefulla timmar för att försöka lyckad i ett område där man inte har sin egen expertis. Kort och gott, du har bara fördelar av att vara generös.
Innan du börjar skriva din blogg så gör du klokt i att sätta lite riktlinjer och strategier. Vad är fokuset för din blogg, hur ska du säkerställa att den passar målgruppen, ska du sprida inläggen eller nöja dig med att enbart de som besöker hemsidan hittar bloggen. Om det gäller en företagsblogg, vem ska skriva den, hur ofta ska ni uppdatera den? Många frågor som är bra att reda ut. Målet bör alltid vara att hålla din blogg relevant och uppdaterad, så om du har tidsbrist fundera över om du vill satsa på bloggen och om svaret är ja, se till att prioritera den.
Lycka till!